”Saab upprepas när Europas bästa batterihopp dör”
När Northvolt nu går i graven dör också Europas största batterihopp. Det skriver Reuters och noterar att det är den mest profilerade svenska konkursen sedan Saab.
Hoppet från Europas fordonsindustri var att batterierna till elbilarna skulle kunna tillverkas på kontinenten och på så sätt minska beroendet av Kina. Men den verkligheten ser nu ut att vara längre bort än någonsin.
Vad som händer med Northvolt nu är oklart, skriver Bloomberg. Men viljan hos politiker att lyfta upp Northvolt berodde delvis på rädslan att ännu en gång halka efter i utvecklingen.
– För några år sedan så förlorade vi industriracet om solpaneler. Det vore ett strategiskt misstag att också ge upp på batterier, säger EU-parlamentets ledamot Pascal Canfin.
Financial Times skriver att slutet för Northvolt är snöpligt efter att man lyckats locka till sig miljarder i kapital. Samtidigt tyder samtalen med runt 100 potentiella investerare i den amerikanska konkursprocessen att tiden för att enkelt få in kapital är över.
Under en period var Northvolt Europas mest investerade bolag. Under en period försökte bolaget starta upp sex batterifabriker parallellt.