Hem
HG Wessberg från Sverigeförhandlingen. (Erik Nylander/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Expert: Blir svårt för tåget att konkurrera med flyget

HG Wessberg från Sverigeförhandlingen är orolig för att maxfarten på 250 kilometer i timmen för höghastighetstågen inte räcker för att konkurrera med inrikesflyget till Malmö. Det säger han till TT.

Wessberg har under flera år förhandlat med kommunerna längs de föreslagna sträckorna om främst bostadsbyggande som ”betalning” för de nya höghastighetsjärnvägarna och då har det handlat om farter på 300 kilometer i timmen eller mer.

– Jag ska ärligt säga att jag är orolig för hastigheten, säger han.

Wessberg menar att de höga hastigheterna har betydelse för arbetsmarknaderna i regionerna:

– Bor man till exempel i Jönköping kan man jobba var som helst i Götaland och Svealand.

Wessberg tycker dock att det är positivt att Trafikverket, Sverigeförhandlingen och troligtvis också regeringen är överens om att det ska byggas ett system som knyter ihop Stockholm, Göteborg och Malmö.

Trafikverket presenterade tidigare under dagen den nya nationella transportplanen för 2018-2029. Bland annat vill man att tågen ska gå i max 250 kilometer i timmen i stället för 320 kilometer i timmen.

bakgrund
 
Sverigeförhandlingen
Wikipedia (sv)
Sverigeförhandlingen är en del av regeringskansliet i Sverige som fått i uppdrag att arbeta för medfinansiering av de planerade höghastighetsjärnvägarna i landet. Av regeringen utsedda personer att leda arbetet är de tidigare statssekreterarna HG Wessberg (M) och Catharina Håkansson Boman (C). Förhandlingsfasen beräknas vara klar hösten 2017. Andra av Sverigeförhandlingens uppgifter är bland annat att arbeta för i Stockholm, Göteborg och Malmö utökad kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen