Hem
Flygexperter är fundersamma till hur det kunde gå så illa som det gjorde vid söndagens olycka i Sydkorea. (Maeng Dae-hwan / AP)

Experten: Aldrig sett en fågelkrock orsaka hjulfel

Det är inte ovanligt att flygplan och fåglar stöter ihop i luften. Det är heller inte ovanligt att plan får problem med underredet. Men att en skock fåglar skulle orsaka en sådan katastrof som utspelade sig på Muans flygplats under söndagsmorgonen är däremot högst ovanligt. Det säger den australiske flygsäkerhetsexperten Geoffrey Dell till Reuters.

– I normalfallet orsakar de inte en flygkrasch på egen hand. Jag har aldrig sett att en fågelkollision skulle förhindra landningsstället från att fällas ut.

Enligt flygkonsulten Trevor Jensen skulle fåglar visserligen ha kunnat sugas in i motorerna, men motorerna skulle då inte ha slutat fungera på en gång. Piloterna borde alltså ha haft en stund på sig att hantera situationen, menar han.

Geoffrey Thomas, redaktör på branschtidningen Aviation News, ifrågasätter varför det inte verkar ha funnits markpersonal på plats vid landningsbanan som kunnat lägga ut en skummatta, som annars är brukligt vid liknande situationer.

– Och varför landade planet så långt in på landningsbanan? Varför fanns det en betongmur i slutet av den?

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen