Hem
Skärmdump från H&M:s sajt där tröjan såldes. (TT / NTB Scanpix)

Experten: Det finns inget utrymme för fler missar

H&M har inte utrymme för fler misstag, efter den kritiserade reklamen med den svarta pojken som bär en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle”. Det konstaterar varumärkesexperten Eva Ossiansson, doktor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Fler klavertramp av liknande slag kan få konsumenterna att på allvar ifrågasätta bolagets värderingar, menar hon.

– Visar det på en trend där kanske chefer eller företrädare för företaget associeras med de här åsikterna är det inte bra, säger hon till TT.

H&M har bett om ursäkt för bilden och dragit tillbaka både den och tröjan ur alla kanaler.

H&M:s aktie är ner omkring 2 procent på tisdagseftermiddagen, efter nya rekommendationssänkningar.

Tidigare rapportering

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen