Hem
Samuel Sollerman (TT)

Experten ”lite förvånad” över svenska framgångarna

Att svenska elever presterar historiskt bra i matematik överraskar Samuel Sollerman, universitetslektor vid Stockholms universitet och forskare i kunskapsmätningar i matematik. Till TT säger han sig ha blivit ”lite förvånad” av resultatet.

Sollerman trodde att resultatet skulle vara på samma nivå som förra gången. Vad förbättringen beror på är ”supersvårt” att avgöra, anser han. Att särskilt killarna förbättrat sina resultat kan dock bero på provets utformning:

– Pojkar är ofta bättre på flervalsuppgifter och kortsvarsuppgifter. Flickor är lite duktigare på att resonera och visa hur de har tänkt. Och alla de internationella studierna går mer och mer åt kortsvar och flerval.

I Timss-mätningen ligger de svenska åttondeklassarna över EU:s och OECD:s snitt och är bland de tio bästa länderna i mätningen. Det är i stort sett bara Sverige som uppvisar en tydlig förbättring sedan förra mätningen.

Timms

Timss står för Trends in International Mathematics and Science Study.

Undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturkunskap. Genomfördes första gången 1995, därefter vart fjärde år.

64 länder har deltagit i mätningen.

10 000 svenska elever i åttonde och fjärde klass har deltagit.

Skolverket ansvarar för det svenska genomförandet.

Källor: TT, IEA och Skolverket

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen