Facebook lämnar ut info om 3 000 ryska annonser
Facebook kommer att lämna information till den amerikanska kongressen om 3 000 politiska annonser som en rysk så kallad trollfabrik producerade och publicerade kring presidentvalet.
Det meddelar Facebook-grundaren Mark Zuckerberg i ett inlägg som streamats på hans Facebooksida. Syftet med reklamkampanjen misstänks ha varit att elda på spänningarna runt presidentvalet i USA.
Samtidigt presenterar Zuckerberg en rad åtgärder som sociala medie-jätten genomför för att stoppa framtida försök att manipulera val. Ambitionen är också att öka transparensen om vilka som annonserar på Facebook – och vilka målgrupper dessa försöker nå.
– Nu kommer du kunna besöka en annonsör och se vilka annonser de visar, säger Zuckerberg i inlägget.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen