Hem
(Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Färdiga matkassar är ute: ”Marknaden har bromsat”

Matförsäljning via internet fortsätter att öka i Sverige men de färdiga matkassarna säljer sämre.

– 2017 har varit ett tufft år för middagslösningar, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research som tagit fram statistik över digital försäljning, till DI Digital.

Linas matkasse, en av de större aktörerna i branschen, medger att marknaden bromsat in.

”Möjligheten att kunna välja själv och tidsåtgången för matlagningen [är] viktigare än tidigare”, skriver vd:n Jonas Karlén i ett mejl till DI Digital.

Försäljningen av färdiga middagslösningar sjönk med 7 procent i det tredje kvartalet jämfört med i fjol samtidigt som så kallat lösplock av varor ökade med 38 procent, enligt statistiken som släpptes för två veckor sedan.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen