Etnologen Jonas Engman vid Nordiska Museet är expert på traditioner och menar att det finns två saker som är avgörande för att man ska förstå den svenska julens utveckling.
Det ena är just samspelet med media i alla former – från tidningar till film och tv. Och det andra är produktionsindustrin som drog igång under senare delen av 1800-talet.
– Det är omöjligt att analysera vår tids högtider utan att förstå samspelet med de två faktorerna.
Ett välkänt exempel är hur Coca Colas reklam från 1930-talet har format vår tids tomtetraditioner, även om det här i Sverige gifte ihop sig med bland annat folktron på små tjuriga gårdstomtar.
Under jul och nyårshelgerna är tv-tittandet till stor del en gemensam aktivitet. Julvärden, Kalle Anka klockan tre och Ivanhoe på nyårsafton. Däremellan julpremiärer på biograferna.
– Helger är ju väldigt ritualiserade, och väldigt familjeorienterade. Vi har den märkliga Kalle-traditionen som blivit en del av julaftonsritualen, säger Mats Björkin, professor i filmvetenskap på Göteborg universitet.
När det gäller teman på julfilmer har han sett en utveckling med mer variation från att de till sin tematik varit väldigt harmoniska till att även bli mer problematiserande.
– Samtidigt ska det fortfarande gärna vara ett fokus på den större kärnfamiljen eller en relation som växer fram och slår igenom under julhelgen.