Fler småföretagare prioriterar miljön
45 procent av landets småföretagare gör avvägningar kring miljöpåverkan när de väljer inköp till sitt företag, visar Vismas Affärsbarometer för oktober. Det är en uppgång jämfört med tidigare barometrar, där bara 39 procent av de tillfrågade företagen sagt sig ta sådana hänsyn.
Trots utvecklingen framgår dock att miljökriteriet hamnar sist av de olika överväganden som företagarna gör vi inköp; för att prioritera upp miljöfrågan krävs större utbud och lägre priser.
– Det är tydligt att det finns en positiv attityd till att ta hänsyn till miljön men det prioriteras ändå lågt när företagarna gör sina inköp. Företagarnas vilja är viktig, och vi behöver ta tillvara på den, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, som ligger bakom undersökningen.
Några frågor som ställts i undersökningen:
• Har ni en nedskriven miljöpolicy med miljömål i företaget i dag?
• Känner du till att det finns 16 miljömål som regeringen satt upp?
• Tar du hänsyn till miljöaspekter vid privata inköp, som exempelvis att köpa ekologisk mat eller andra miljömärkta produkter?