Hem
Lars Vilks dog i olyckan. (Johan Nilsson/TT)

Flera frågetecken kring däcken på Vilks livvaktsbil

Däcken som satt på Lars Vilks livvaktsbil borde ha varit kraftigare och tålt en högre belastning. Det framgår av polisens och Trafikverkets utredningar, uppger DN.

Enligt DN sattes vinterdäck på livvaktsbilen redan i september, en knapp månad före dödsolyckan på E4. Detta trots att det fanns en risk att det kunde medföra sämre prestanda och att däcket kunde bli mjukt.

Tidningen uppmärksammar också att besiktningsmän redan tre år tidigare anmärkt på vilka däck som satt på den 4,4 ton tunga livvaktsbilen. Men det som i vanliga fall hade utgjort ett bötesbrott godkändes efter att däcktillverkaren och fordonstillverkaren inkommit med ett intyg.

– Vi har inte kunnat fastställa om olyckan beror på att bilen kört fort, hade vinterdäck eller om belastningindexet skulle ha varit fel, säger polisens utredare, Fredrik Bratt.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen