Hem
Prinsessan Madeleine under Nobelbanketten i Stadshuset i Stockholm 2024. (Christine Olsson/TT)

Flera har anmält kungliga hudvården – kan bli dyrt

Både Reklamombudsmannen och Konsumentverket har tagit emot anmälningar efter att prinsessan Madeleine tidigare i veckan lanserade ett samarbete med skönhetsföretaget Weleda utan att reklammärka inlägget. Det rapporterar TV4 Nyheterna.

Enligt Karin Crafoord, partner på affärsjuridiska byrån Groth & Co, är det en bedömningsfråga huruvida det hela innebär ett brott mot lagen. Emma Blom, strateg på Social Industries som specialiserar sig på marknadsföring i sociala medier, är i sin tur övertygad om att prinsessan gjort fel. Hon konstaterar att brott mot marknadsföringslagen kan bli en dyr historia i Sverige.

– Man kan jämföra med Katrin Zytomierska som fick böta 1,25 miljoner kronor för felaktig marknadsföring av företaget Clean eating i sociala medier, säger hon till Aftonbladet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen