FN-larmet: Heta drycker kan ge cancer
Heta drycker ökar risken för cancer i matstrupen, uppger FN-organets internationella cancerforskningsinstitut (IARC).
Gränsen går vid drycker som är varmare än 65 grader Celsius. IARC gör den försiktiga bedömningen efter en sammanställning av mer än 1 000 vetenskapliga studier.
Resultat från studier i tedrickande länder som Kina, Iran, Turkiet, och i Sydamerika där många dricker den koffeinstinna drycken mate, visar att risken att utveckla cancer ökar ju varmare en dryck intas.
bakgrund
Mate
Wikipedia (sv)
Mate (spanska: [ˈmate], Portugisiska: [ˈmatʃi]), även känt som yerba mate, chimarrão (Portugisiska: [ʃimɐˈʁɐ̃w̃]), cimarrón (spanska: [simaˈron]), paraguayte och tereré, är en koffeinhaltig, uppiggande dryck, framställd av växten yerba mate (Ilex paraguariensis), som är mycket populär i Paraguay, Uruguay, Argentina, östra Bolivia, Södra Brasilien och vissa delar av Chile.
Genom hemvändande syriska migranter från Sydamerika har drycken även kommit att spridas i Mellanöstern, framförallt till Syrien och Libanon. De senaste åren har mate blivit populärt i många andra länder.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen