Hem
Två lågstadieelever i årskurs 2 räcker upp handen. Arkivbild. (JESSICA GOW / TT)

För höga IQ-värden på barn – efter miss från psykolog

Flera elever med särskilda behov i Vetlanda fick för höga IQ-värden i en bedömning som en psykologkonsult gjorde, rapporterar P4 Jönköping. Psykologen gjorde flera missar i sina beräkningar vilket ledde till att barnen bedömdes ha en högre intelligens än de i själva verket hade.

Felet avslöjades efter att en förälder bett om ett utlåtande av en annan psykolog.

Elevhälsan i Vetlanda har nu skickat in en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Man menar att skolans insatser för eleverna hade kunnat anpassas bättre om mätningarna inte hade varit felaktiga.

bakgrund
 
IQ
Wikipedia (sv)
Intelligenskvot (IK, vanligen förkortat IQ för tyska Intelligenz-Quotient, efter arbeten av den tyske psykologen William Stern) är en reduktionistisk metod, med vilken man har för avsikt, att försöka kvantifiera intelligens. Det föreligger mycket debatt beträffande huruvida IQ ens lyckas indikera intelligens.Olika omdiskuterade metoder förekommer för att genom olika IQ-test försöka fastställa en människas intelligens efter en skala. Skalan är satt så att 100 utgör medelvärdet i en population och övriga värden antas normalfördelade. Olika skalor finns, som använder olika standardavvikelse i normalfördelningen. De mest kända är Wechsler, Stanford-Binet och Cattell-skalan. Alla skalor har medelvärdet 100, men eftersom standardavvikelsen skiljer mellan dessa, så är enbart ett talvärde utan angiven skala mångtydigt (se tabellen). I den mest använda skalan, Wechsler, är standardavvikelsen satt till 15, i Stanford-Binet till 16 och i Catell till 24.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen