Hem
Inlandsbanan anländer till Vilhelmina station i Västerbotten. Helena Landstedt/TT / TT Nyhetsbyrån

Föråldrade Inlandsbanan i fokus för Försvarsmakten

Försvarsmakten vill ha större inflytande över den 100 mil långa Inlandsbanan efter att Sverige blivit Natomedlem, skriver DN. Anledningen är att järnvägen kan fungera helt autonomt och under ”mycket störda förhållanden”.

Att Inlandsbanan har en låg teknikgrad kan vara en fördel i krig, vilket bland annat den ryska invasionen av Ukraina har visat. Samtidigt har järnvägen akuta underhållsbehov samt skulder.

– Framförallt behöver vi rusta upp den värsta sträckan, mellan Arvidsjaur och Gällivare. Det skulle kosta 600 miljoner för de 27 milen, säger Otto Nilsson, vd på Inlandsbanan.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons