Hem
Polarn o Pyrets nya kollektion och reklambilder väcker reaktioner. (TT/Polarn o Pyret)

Föräldrar rasar mot Polarn o Pyrets nya kollektion

Barnklädeskedjan Polarn o Pyret får kritik för sin nya kollektion och tillhörande reklambilder, skriver Dagens Media. En bild som delats på företagets Facebooksida och som visar en sminkad flicka i rosa klänning, har mött starka reaktioner.

”Va sjutton är detta? Sminkad (?) modell som ska utstråla en vuxen människa. Vart är de lekfulla kläderna ni alltid gjort reklam för?!?”, skriver en person som reagerat. Flera andra stämmer in i kritiken och frågar sig om Polarn o Pyret övergett de könsneutrala kläder och det lekfulla uttryck de gjort sig kända för.

Nanna Hedlund, vd på Polarn o Pyret sedan 2016, säger att företaget gått igenom ett stort förändringsarbete och att resultatet syns i butik nu.

– Vi tror att det kan vara ovant att se Polarn o Pyret i en lite annan kontext än tidigare och när man gör ett förändringsarbete som vi gjort så är det naturligt med reaktioner, både positiva och negativa, säger hon till Dagens Media.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen