Hem
TeliaANNONS

Företag inte digitalt redo när pandemin slog till

Svenska företag var inte fullt redo att växla över digitalt när pandemin kom under förra året. Det visar en undersökning genomförd av Telia – där 76 procent av de tillfrågade företagen saknade något digitalt verktyg när pandemin startade. Främst saknades samarbetsverktyg, möjlighet att nå interna system och tillräckligt med hårdvara.

– Telia har under flera år granskat den digitala klyftan bland svenska företag. Tyvärr ser vi fortfarande att stora företag fortsätter att dra ifrån små och medelstora företag – även i år, säger Daniel Stark, affärsansvarig Små- och Medelstora företag på Telia.

Bland de företag som kämpar med digitaliseringen, haltar fortfarande användandet av smarta digitala verktygen och arbetssätt. Telia vill därför få fler företag att upptäcka styrkan i att samla alla IT-tjänster hos en leverantör.

– Många har ersatt det fysiska mötet till ett digitalt men det är bara ett första steg. Vi kan ge stöd för att reda ut vilka tjänster och vilken teknik som säkerställer att de anställda kan jobba effektivt på distans. På så vis kan vi också frigöra tid för företagare, som kan fokusera på frågor som hur ledarskap, arbetsmiljö och arbetsplatsen ska se ut i det nya normala.

Fördelar att samla it, uppkoppling och telefoni-tjänster

  • Slipp ringa runt till flera leverantörer
  • Mindre administration
  • Få hjälp snabbare
  • Frigör arbetskraft och fokusera på kärnverksamheten

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i januari-februari 2021. Cirka 1000 webintervjuer med personer som fattar beslut eller har avgörande inflytande över valet av leverantör för IT, telekom eller digitala tjänster. De arbetade på företag med 0-500 anställda, vilka utgör ca. 99 procent av alla registrerade företag i Sverige.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.