Företag kan få miljonböter för reafiffel efter KO-kritik
Konsumentombudsmannen har de senaste dagarna riktat kritik mot fyra välkända företag för att ha brutit mot marknadsföringslagen. Det skriver TT.
De fyra företagen – Ur & Penn, Intersport, Jollyroom och Sportamore – anses ha vilselett sina kunder genom att ange ett för högt normalpris på varor i sina reakampanjer.
Jollyroom – som säljer barn- och babygrejer på nätet – döms även att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor. Enligt KO har företaget marknadsfört varor som billigare utan att priset egentligen hade sänkts.
Övriga tre bolag riskerar böter på 1,5–2 miljoner kronor, skriver TT.
Ingen av företagen har kommenterat KO-besluten.
KO:s förelägganden
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen