Hem
(Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN)

Försäljningen av plastpåsar har nästan halverats

Sedan plastpåsar började kosta pengar hos många ledande butikskedjor avstår allt fler svenskar dem, enligt kampanjen ”One bag habit”.

– Man lägger köpet i handväskan, i en tygpåse eller i påsen från ett köp man redan gjort, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl.

En ny EU-förordning som trädde i kraft den 1 juni i år tvingar butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. I Sverige har vissa butiker valt att börja ta betalt för plastpåsar och en sådan kampanj är ”One bag habit” som klädjättarna H&M, Kappahl och Lindex drog i gång i juni.

Enligt dem har köpen av plastkassar minskat med 30–50 procent jämfört med samma period 2016. Kedjorna som deltar i kampanjen skänker överskottet till hållbar utveckling.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen