Hem
Arkivbild. (Viktoria Bank/TT)

Forskare: Det krävs mer än ökad skoldisciplin

Att låta skolor använda sig av mer disciplin är inte nödvändigtvis dåligt men det är inte en enkel eller snabb lösning på alla problem, skriver utbildningsforskaren Åsa Melander på SvD Debatt.

Hon pekar på att det i debatten finns röster som argumenterar för införandet av så kallade ”no excuses-skolor”, och skriver att det finns goda exempel från Storbritannien när modellen med stort fokus på ordning gett resultat. Att tro att det är hela lösningen är däremot tveksamt, enligt Melander.

”Att ge lärare en rimlig arbetsmiljö och göra yrket attraktivt måste vara huvudmålet för att skapa en långsiktigt hållbar skola.”

Om debattören

Åsa Melander, doktor i utbildningspolicy, före detta skolplatsplaneringschef i Hackney, London

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen