Hem
Elever i klassrum. (Kallestad, Gorm / TT NYHETSBYRÅN)

Forskare: Förläng terminen för yngre skolbarn

Mer undervisningstid i skolan ger ett bättre utfall på arbetsmarknaden. Det skriver tre forskare på SvD Debatt.

”De positiva effekterna kan härledas till terminsförlängningar under de första fyra skolåren. Resultaten är i linje med annan forskning om betydelsen av insatser för yngre barn”, skriver forskarna.

Under tisdagen publicerar forskarna en studie om långsiktiga effekter av mer undervisningstid. De har undersökt tidigare svenska skolreformer på 1930- och 1940-talen, då man förlängde den obligatoriska skolan.

En slutsats i rapporten är också att den nationella styrningen måste öka.

Om debattörerna:

Martin Fischer
postdoktor, Karolinska institutet och Institutet för näringslivsforskning (IFN)
Martin Karlsson
professor i nationalekonomi, University of Duisburg-Essen
Therese Nilsson
docent i nationalekonomi, Lunds universitet och Institutet för näringslivsforskning (IFN)

Läs mer:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen