Hem
Arkivbild. (TT)

Forskare: Läsförståelse bör lyftas i alla skolämnen

Det krävs satsningar för att förbättra läskunnigheten inom den svenska skolan, skriver läsforskarna Gunilla Molloy och Barbro Westlund i ett inlägg på DN Debatt. De förespråkar bland annat att alla ämneslärare på högstadiet – och inte bara de som undervisar språk – ska arbeta aktivt för att utveckla språkkunskaper. För att möjliggöra det krävs fortbildning.
”Även högstadielärare måste ges stöd för hur man kan undervisa i strategier för läsförståelse. Sådan fortbildning måste vara ämnesspecifik, men också anpassad efter eleverna: nyanlända, elever med diagnos eller låg/normal/högpresterande”, skriver Molloy och Westlund.

Debattörerna

Gunilla Molloy, docent i svenskämnets didaktik, Stockholms universitet
Barbro Westlund, fil dr i didaktik, Stockholms universitet

bakgrund
 
Gunilla Molloy
Wikipedia (sv)
Gunilla Molloy, född 1943, är en svensk lärarutbildare. Hon är docent i svenska med didaktisk inriktning och vid har varit verksam vid Lärarhögskolan i Stockholm och Stockholms universitet, institutionen för språkdidaktik. Hon har skrivit ett flertal böcker .

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen