En bil som tankas. (Paul Sakuma / SCANPIX)

Forskare om klimatet: Skippa hellre bilen än biffen

Det är bättre att dra ner på bilåkandet än köttätandet om man ska minska klimatförändringarna. Det skriver forskarna Thorsten Mauritsen och Jonas Nycander på SvD Debatt.

Anledningen är att bland annat Naturvårdsverket pekar på nötboskapen och dess utsläpp av växthusgasen metan.

”Många tror därför att det viktigaste de kan göra är att sluta konsumera nötkött och mejerivaror. Vi anser dock att jämförelsen mellan metan och koldioxid inte görs på ett rimligt sätt.”

Eftersom metan och koldioxid beter sig på olika sätt i atmosfären – så går det inte att göra den jämförelsen, menar debattörerna.

”Utsläppen av metan behöver därför inte upphöra för att temperaturen ska stabiliseras, det räcker att de inte ökar.”

Om debattörerna:

Thorsten Mauritsen
lektor vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet
Jonas Nycander
professor vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet

Läs mer:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen