Hem
G7-pk och järnväg mellan Laos och Kina, en del av ”belt and road” (TT)

G7 utmanar ”nya sidenvägen” i eget infrastrukturprojekt

G7-länderna utmanar Kinas jättesatsning ”belt and road”, även kallat nya sidenvägen. Ambitionen är att länderna på fem år ska skrapa ihop 600 miljarder dollar som ska investeras i infrastrukturprojekt i utvecklingsländer. Det meddelade USA:s president Joe Biden på söndagen i samband med toppmötet i Tyskland.

Till skillnad från det kinesiska initiativet är tanken hos G7-länderna att pengarna framförallt ska komma från det privata näringslivet, vilket skapar större osäkerhet. Det skriver AFP.

Flera projekt kommer att presenteras under det pågående toppmötet. Enligt Reuters kommer Biden att lyfta bygget av solenergianläggningar i Angola samt en vaccinfabrik i Senegal.

bakgrund
 
Belt and road
Wikipedia (en)
The Belt and Road Initiative (BRI, or B&R), formerly known as One Belt One Road (Chinese: 一带一路) or OBOR for short, is a global infrastructure development strategy adopted by the Chinese government in 2013 to invest in nearly 70 countries and international organizations. It is considered a centerpiece of the Chinese leader Xi Jinping's foreign policy. The BRI forms a central component of Xi's "Major Country Diplomacy" (Chinese: 大国外交) strategy, which calls for China to assume a greater leadership role for global affairs in accordance with its rising power and status. As of March 2022, 146 countries were listed as having signed up to the BRI.Xi originally announced the strategy as the "Silk Road Economic Belt" during an official visit to Kazakhstan in September 2013. "Belt" is short for the "Silk Road Economic Belt," referring to the proposed overland routes for road and rail transportation through landlocked Central Asia along the famed historical trade routes of the Western Regions; whereas "road" is short for the "21st Century Maritime Silk Road", referring to the Indo-Pacific sea routes through Southeast Asia to South Asia, the Middle East and Africa. Examples of Belt and Road Initiative infrastructure investments include ports, skyscrapers, railroads, roads, bridges, airports, dams, coal-fired power stations, and railroad tunnels. The initiative was incorporated into the Constitution of China in 2017. The Chinese government calls the initiative "a bid to enhance regional connectivity and embrace a brighter future." The project has a target completion date of 2049, which will coincide with the centennial of the People's Republic of China (PRC)'s founding. Supporters praise the BRI for its potential to boost the global GDP, particularly in developing countries. However, there has also been criticism over human rights violations and environmental impact, as well as concerns of debt-trap diplomacy resulting in neocolonialism and economic imperialism.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i två månader

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger dig Sveriges bästa och mest heltäckande bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Dessutom får du dagliga expertkommentarer och långläsning från bland annat Wall Street Journal, Financial Times och The Economist. Du kan också välja att bevaka de bolag och/eller ämnen som intresserar dig allra mest.

Nu kan du som Omni-läsare testa Omni Ekonomi gratis i två månader (värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen