Geely och Peugeot budar på krisande biltillverkare
Volvo Cars ägarbolag Geely och den franska koncernen PSA Group, som äger Peugeot och Citroën, har lagt bud om att köpa en andel i den krisande malaysiska tillverkaren Proton Holdings. Det uppger anonyma källor med insyn i ärendet till Bloomberg.
Proton, som bland annat äger det brittiska sportsbilsmärket Lotus, måste ta in en utländsk partner som stöd till forskning och utveckling enligt krav som ställdes i samband med utbetalning av ett lån i fjol.
bakgrund
Proton
Wikipedia (sv)
Proton, (från Perusahaan Otomobil Nasional (det nationella bilprojektet)), är en malaysisk biltillverkare, vars verksamhet grundlades 1983 av den dåvarande premiärministern Mahathir Mohamad. Det var landets enda biltillverkare fram till Perodua grundades 1993. Staten ägde 43% av Proton genom företaget Khazanah Nasional Bhd. Mitsubishi var delägare fram till 2004. 2012 sålde Khazanah Nasional sin andel i Proton till DRB-HICOM. Protons största bilfabrik är belägen i Shah Alam, Malaysia.
Ursprungligen var bilmodellerna främst baserade på Mitsubishi-modeller. Märkets första modell, Proton Saga, var baserad på Mitsubishi Lancer. På senare år har man gått över allt mer till egendesignade bilar. Den första egendesignade modellen var Proton Waja (Proton Impian i Storbritannien), som lanserades 2001. Man har genom åren bland annat haft samarbete med biltillverkare som Volkswagen AG och MG Rover. Rover var intresserad av att licenstillverka några av Protons modeller innan de gick i konkurs. Proton samarbetar även med Youngman som säljer Proton-bilar under namn som Lotus och Europestar i Kina.
Proton äger det klassiska brittiska bilmärket Lotus, vilket man övertog 1996. I och med detta har Proton kunnat ta tillvara den expertis som finns hos Lotus. Proton och Lotus samarbetade med att utveckla Proton Gen-2.
Protons främsta marknad är hemlandet, där man haft en väldigt stor marknadsandel mycket tack vare skatter på utländska bilar. Detta har dock ändrats; i takt med att skatter på importerade bilar har minskats har Protons marknadsandel minskats avsevärt. 2006 sjönk företagets marknadsandel från 40 till 32% och Perodua tog över platsen som landets största bilmärke. Proton har exporterat bilar till bland annat Storbritannien, Sydafrika, Australien och Singapore. 2015 hade Protons marknadsandel i hemlandet sjunkit till runt 15% och exporten har gått trögt, bland annat på grund av att bilarna inte uppfyller miljökrav i många länder. 2016 inledde Proton ett försök att lanseras i Chile.
I augusti 2008 hade Proton tillverkat tre miljoner bilar sedan 1985.
Läs även
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen