
Gina Tricot kritiseras: ”Kulturell appropriering”
Den svenska klädkedjan Gina Tricots senaste reklam har väckt ilska på Facebook, rapporterar ETC. I musikvideon syns skådespelaren Cecilia Forss dansa på ett bomullsfält i Indien och sjunga om företagets hållbarhetsarbete. ”Så mycket kulturell appropiriering och romantisering av bomullsintrustrin. Äckligt”, skriver en av flera användare som reagerat på videon.
Hållbarhetsbloggaren Johanna Nilsson påpekar att bomullen som Gina Tricot använder sig av, så kallad BCI, inte är ekologisk eller särskilt hållbar. ”Det är kanske hållbarare än den värsta sortens. Men absolut inte mer än så”, skriver hon.
Gina Tricot har på sin Facebook-sida svarat på flera kommentarer. De skriver bland annat att de genom musikvideon vill ”lyfta hållbarhetsfrågan på ett modernt vis”. Till ETC skriver klädkedjan att de filmade i Indien för att hylla kulturen och göra den mer tillgänglig för deras målgrupp.