Hem
Gina Tricot – THE WAY – Music Video

Gina Tricot kritiseras: ”Kulturell appropriering”

Den svenska klädkedjan Gina Tricots senaste reklam har väckt ilska på Facebook, rapporterar ETC. I musikvideon syns skådespelaren Cecilia Forss dansa på ett bomullsfält i Indien och sjunga om företagets hållbarhetsarbete. ”Så mycket kulturell appropiriering och romantisering av bomullsintrustrin. Äckligt”, skriver en av flera användare som reagerat på videon.

Hållbarhetsbloggaren Johanna Nilsson påpekar att bomullen som Gina Tricot använder sig av, så kallad BCI, inte är ekologisk eller särskilt hållbar. ”Det är kanske hållbarare än den värsta sortens. Men absolut inte mer än så”, skriver hon.

Gina Tricot har på sin Facebook-sida svarat på flera kommentarer. De skriver bland annat att de genom musikvideon vill ”lyfta hållbarhetsfrågan på ett modernt vis”. Till ETC skriver klädkedjan att de filmade i Indien för att hylla kulturen och göra den mer tillgänglig för deras målgrupp.

bakgrund
 
Kulturell appropriering
Wikipedia (sv)
Kulturell appropriering är ett svenskt nyord. Ordet syftar till att en person som tillhör en kultur av hög status anammar någonting från en kultur av lägre status. Ordet myntades ur utgångspunkten att detta är någonting dåligt. Svenska Dagbladet lyfte i april 2015 fram New York-designern Donna Karan som ett exempel. Hon hade lanserat en ramadan-kollektion, och anklagades snabbt därefter för kulturell appropriering. Kombinationen av islam och mode ansågs vara kontroversiell.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen