Hem
(Shutterstock)

Global konkurrens om framtidens arbetskraft

Nästan sju av tio unga väger in företagets miljöpåverkan när de tar ställning till ett jobberbjudande. Men de yngre generationerna har inte bara andra värderingar än sina föräldrar, de oroar sig också för andra saker, skriver April Rudin i en kolumn för Forbes.

Stora studieskulder, psykisk ohälsa och fertilitet är exempel på saker som stressar yngre generationer och som företag därför måste förhålla sig till om de ska ha en chans att tävla om framtidens talanger, menar Rudin.

Det är inte bara företagen
som behöver anpassa sitt erbjudande till de nya generationerna. I Times skriver krönikören Parag Khanna att kampen om talanger utspelar sig på global nivå – mellan nationer. De unga generationerna är mer mobila än sina föräldrar, vilket dels hänger ihop med andra värderingar och livsval, dels med att distansarbete nu har normaliserats.

I takt med att arbetskraften utforskar sin nyvunna mobilitet har världens nationer börjat tävla om att rekryteringarna. Ett hundratal länder erbjuder nu så kallade nomad-visum eller uppehållstillstånd för människor som kan betala för sig. ”Framgång eller fiasko i det tjugoförsta århundradet kommer att koka ner till att lyckas fånga in den mobila ungdomen som röstar med fötterna”, skriver Parag Khanna.

Att arbetsmarknaden
blivit global betyder inte att det är kört för lokala företag. Tvärtom visar en undersökning som Ungdomsbarometern har gjort på uppdrag av de kommunala företagens arbetsgivarorganisation Sobona att yngre generationer vill att jobbet ska bidra till lokalsamhället.

– Det finns en uppfattning om att unga helst vill ha ”coola” jobb i storstäderna med högt tempo, men de allra flesta söker en trivsam arbetssituation med trevliga kollegor, balans mellan arbete och fritid, bra ledarskap och flexibla arbetstider, säger Kristina Hane, på Sobona, till Magazin 24.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen