Världens nya tillväxtmotor behöver tillgång till energi
”Afrika är framtiden”, sa USA:s utrikesminister Antony Blinken när han besökte Sydafrika tidigare i år, på sin andra Afrikaresa sedan han tillträdde utrikesministerposten i januari 2021.
Blinken är inte ensam om att visa intresse för Afrika. När Rysslands krig i Ukraina och den accelererande klimatkrisen driver upp priset på såväl mat som energi, sätter övriga världen sitt hopp till Afrika, skriver Trade Finance Global. På grund av sin demografi, med världens i särklass yngsta befolkning, har Afrika potential att bli framtidens globala tillväxtmotor. Men om kontinenten ska kunna resa sig ur fattigdom behöver ett antal strukturella problem lösas, som framväxten av megastäder i spåren av en rekordsnabb urbanisering.
I slutet av århundradet väntas Lagos i Nigeria och Kinshasa i Kongo-Kinshasa ha över 80 miljoner invånare. Hur ska de ta sig till jobbet?, frågar sig African Business i ett långt reportage om framtidens infrastruktur i Afrika. Tidningen konstaterar att normen att äga sin egen bil inte är hållbar, utan att det krävs nya innovativa lösningar som utgår från människors mobilitet, och inte hänger upp sig på dåtidens transportslag.
– I Afrika finns ingredienserna för att nästan hoppa över hela cykeln av urban utveckling där städer expanderar, motoriseras och förstör sin vibrerande urbanitet, säger Philipp Rode, direktor på LSE Cities, till African Business.
Alla är inte lika övertygade om att Afrika kan går rakt in i framtiden utan att passera gå. The Economist skriver i ett långt reportage att det är ett hyckleri av väst att förbjuda investeringar i exempelvis gaskraftverk i Afrika, när vi själva använder oss av dem. För att möta klimatkrisens konsekvenser behöver Afrika mer pengar, och för att få fart på tillväxten måste afrikaner tillåtas förbruka mer energi, skriver tidningen och avrundar med ett tankeexperiment: Om den fattigaste delen av Afrika femfaldigande sin energikonsumtion och hela den ökningen kom från gas (vilket ingen föreslår) skulle det ändå bara addera 1 procent till den globala uppvärmningen.