Hem
Lösgodis. Illustrationsbild. (Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Godisbranschen hoppas på påsken efter katastrofåret

Försäljningen av lösgodis minskade tvärt när coronapandemin bröt ut, rapporterar TT.

– Vi var ganska påverkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, säger godistillverkaren Scandi Candys vd Lars Pålsson till nyhetsbyrån.

Tillverkaren Aroma gör samtidigt bedömningen att marknaden för lösgodis minskat med 25–30 procent under året men att försäljningen har återhämtat sig under de senaste månaderna.

Branschen hoppas nu att påsken ska bidra till att vända nedgången. Enligt en konsumentundersökning som branschorganisationen Svensk Handel genomfört tänker tre av fyra svenskar ge bort ett påskägg eller en påskpresent i år. 85 procent av de tillfrågade säger att deras påskpresent kommer att innehålla godis.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen