Han avslöjade VW-fusket: ”Olagligt att manipulera”
SvD Näringsliv har talat med miljöexperten Anup Bandivadekar, som tillsammans med tre kollegor i organisationen ICCT, avslöjade VW-härvan.
– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger han till tidningen.
Det var 2013 som Bandivadekar och hans kollegor började utföra slumpmässiga miljötester på dieselbilar i USA. Testerna omfattade en BMW-modell och två VW-bilar.
– Vår utgångspunkt i projektet var de hårdare avgaskraven i USA och särskilt i Kalifornien. Vi ville testa om dieselbilar i USA därför släpper ut mindre partiklar och koldioxid än i Europa, vilket tidigare tester visat.
Alla bilarna ska ha klarat avgaskraven väl när fordonen testades i labbet, men ute på vägarna var utsläppen 30-40 gånger för höga, enligt SVD.
”Om ni inte förklarar vad det här beror på så ger vi inte tillstånd för årsmodellerna 2016 att säljas i USA”, var det hårda beskedet från USA efter en rad samtal fram och tillbaka med VW.
– Det ledde till slut fram till Volkswagens medgivande nu i september, säger Bandivadekar.