Hem
(NOAH BERGER)

Hotellkedja testar VR som rekryteringsverktyg

Hotellkedjan MGM Resorts kommer att börja använda sig av VR för att ge jobbsökande en bättre uppfattning om hur jobben verkligen är.

– Det kan vara väldigt svårt att verbalt eller med ett videoklipp förklara vissa roller. Men släng in ett headset och man får en verklig uppfattning av jobbet, säger bolagets HR-chef Laura Lee till Business Insider.

Det har på senare tid varit brist på arbetskraft i USA, och många företag råkar ut för att nyanställda väljer att lämna sina jobb snabbt när förväntningarna inte infriats. Här hoppas MGM Resorts på att tekniken ska kunna förbereda nyanställda bättre på de utmaningar som kan dyka upp. Man kommer bland annat att sätta de arbetssökande i virtuella möten med svårhanterade och irriterade gäster.

Lösningen har man tagit fram tillsammans med VR-företaget Strivr, som även jobbar med Walmart, Verizon, Fedex och Bank of America.

 
MGM Resorts International
Wikipedia (sv)
MGM Resorts International, tidigare Grand Name Co., MGM Grand Inc. och MGM Mirage Inc., är ett amerikanskt företag inom gästgiveri och hasardspel. De har verksamheter i Kina, Macau och USA, där den främst har det i den amerikanska delstaten Nevada. MGM Resorts var 2019 världens näst största kasinoföretag efter omsättning.Företaget har sitt huvudkontor i kasinot Bellagio.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen