Hem
Illustration. (Shutterstock)

HR-expert: Framgångsrika chefer leder med empati

Företagsledare som hanterat pandemins omvälvningar med framgång har två saker gemensamt: Öppenhet för förändring och empati. Det menar Johnny C. Taylor, vd för världens största HR-organisation, Society for Human Resources Management (SHRM) och författare till boken ”Reset: A Leader’s Guide to Work in An Age of Upheaval”.

I en intervju med Forbes
säger Taylor att ledare måste kunna erbjuda sina anställda stabilitet i en omvälvande tid.

– Vissa vd:ar säger: ”Nåväl, jag kan inte göra någonting åt hur mina anställda känner det.”
Men i verkligheten är det precis tvärtom, argumenterar Taylor. Att vara medveten om vad ens anställda upplever är att göra sitt jobb.

– Sätt dig i deras ställe, med empati och öppna dina ögon.

Begreppet Emotional Intelligence
, EQ, myntades redan 1995, av författaren och ledarskapsgurun Daniel Goleman. Nu tas det ett steg längre, enligt topprekryteraren Charlotte Wetterlundh. Hon använder sig av begreppet ”radical human” för att beskriva en ledare som verkligen är intresserad av andra människor.

– Om EQ står för förmågan så handlar radical human snarare om själva uttrycket. Och det som händer just nu i samhället driver på utvecklingen, säger hon i en intervju med Affärsvärlden.

Precis som Johnny C. Taylor
, menar hon att pandemin innebär ett uppsving för det empatiska ledarskapet, för det är helt enkelt de medkännande ledarna som klarat krisen bäst.

– Vi drar slutsatser från den här krisen när vi ska rekrytera framtida ledare, säger Charlotte Wetterlundh.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen