Hem
Illustration. (Shutterstock)

Dags att skifta affärsmodell när nya tider ställer nya krav

Varje epok har gett upphov till sin affärsmodell: Lockbetesmodellen skapades på 1920-talet, franchise-modellen på 1950-talet och snabbköpen på 1960-talet. Exemplen kommer från en artikel i Singularityhub. Men nu skapas nya affärsmodeller i högre takt än någonsin.

Enligt Vinit Parida, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, kommer digitalisering och hållbarhet att vara utgångspunkter som alla entreprenörer måste förhålla sig till i framtiden, när de skapar värde för sina kunder. Det innebär att många företag måste göra om sina affärsmodeller, det vill säga sättet de tjänar pengar på, säger Vinit Parida till Dagens Industri.

Exempel på framtida affärsmodeller:

Delningsekonomi, som Uber och Airbnb är exempel på, behöver knappast någon närmare förklaring. Som Singularityhub noterar, ligger denna affärsmodell också bakom den växande gigekonomin – personer utan fasta anställningar som tar påhugg som alltifrån taxichaufförer och cykelbud till IT-konsulter.

Multipla världar-modellen låter visionär, men den är faktiskt redan här. Det handlar om att vi existerar i flera dimensioner samtidigt: IRL och online, exempelvis. Kanske är vi någon annan på sociala medier än vi är i den verkliga världen. Med VR, virtual reality, och AR, augmented reality, kommer fler lager att adderas. Och med varje ny värld skapas en helt ny ekonom, skriver Singularityhub.

Cirkulära modellen, closed-loop på engelska, är en av Vinit Paridas favoritmodeller. Den har bland annat anammats av modebranschen och Ikea, som har lovat att göra sin produktion helt cirkulär, det vill säga alla material ska kunna återvinnas och bli nya kläder eller möbler.

Läs om fler nya affärsmodeller i länkarna nedan.

Läs även

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen