Forskarna: Ny prissättning möjliggör hållbart näringsliv
Genom att tänka nytt och innovativt kring prissättning kan ditt företag tjäna pengar, och samtidigt vara en del av lösningen på samhällsutmaningar och miljöproblem. Det menar tre forskare i en lång artikel i MIT Sloan Review.
Goda föresatser och idéer om vad ett företag skulle kunna göra för samhället och miljön, hålls ofta tillbaka av föreställningen att det skulle driva kostnader. ”Hur ska vi betala för det?”, är frågan som tycks designad för att kväva utveckling, skriver forskarna. Roten till problemet är föreställningen att någon måste betala för de ökande kostnaderna. Lösningen, däremot, är att tänka kreativt kring prismekanismen.
Den traditionella modellen ”make and sell” innebär att överföra ägandet från en part till en annan. Transaktionen regleras genom priset. Men den här modellen håller nu på att förändras. Det handlar om nya affärsmodeller: den resultatbaserade modellen, plattformsmodeller, prenumerations- eller Netflix-modellen och så vidare.
Men de här forskarna fokuserar på just prissättningen och förklarar på det viset hur och varför olika affärsmodeller fungerar. Deras första exempel är solpaneler. Även om de sjunkit markant i pris de senaste åren är det fortfarande en betydande investering att installera solpaneler, vilket innebär att det tar många år för konsumenten att nå break even. Därför skapade Tesla Energy modellen med att sälja ett energiavtal i stället för en panel med solceller till sina kunder.
Förutom att konsumenterna nu kunde gå över till miljövänlig energi, utan att ta den höga investeringskostnaden sparade även staten pengar, enligt forskarna. Dyra solcellsinstallationer har ofta varit föremål för statliga subventioner eller skattelättnader. Med den nya prissättningen behövs inte längre den typen av stimulanser.
Läkemedel eller universitetsutbildning är andra exempel på tjänster som kan prissättas annorlunda så att kostnaden sprids ut över tid och på alla som tjänar på dem, i stället för att enbart vara en uppgörelse mellan företaget on den enskilde vid en given tidpunkt.