Hem
Hannah Widell och Amanda Schulman.

”Humbug och kändisskap är en dålig kombination”

En het debatt har blossat upp kring medieprofilerna Amanda Schulman och Hannah Widells senaste produkt: Ett kosttillskott för kvinnor.

Pillren ”Hers” rekommenderas för ”personer med hormonell obalans”, men flera kritiker – både näringsexperter och hälsobloggare – menar att produkten är verkningslös, skriver Aftonbladet.

Widell och Schulman driver produktionsbolaget Perfect Day, som bland annat producerar de framgångsrika poddarna ”Fredagspodden” och ”Alex & Sigges podcast”.

Systrarna är mäktiga inom branschen och det är därför ingen slump att kritiken mot just dem har blivit så stor, resonerar Ulrika Good på medietidningen Resumé. Vill man lansera en produkt som kan anklagas för att vara humbug så måste det ske under radarn, skriver hon. ”Blir det för mycket kändisståhej sätts det ljus på sådant som man helst vill ska stanna i skuggan”, skriver hon.

Widell och Schulman menar att kritiken varit oproportionerligt hård. ”Kosttillskott för män är det ingen som säger något om, till exempel allt proteinpulver för att bygga muskler”, skrev Amanda Schulman på Instagram.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen