Austan Goolsbee.

”Inflationen fortfarande för hög – ser viss ljusning”

Inflationen är fortfarande för hög och utvecklas åt fel håll. Det säger Fed-chefen i Chicago Austan Goolsbee till CNBC efter dagens inflationssiffra.

Samtidigt finns vissa ljuspunkter, påpekar han.

– Vi har nu sett en viss förbättring i tjänsteinflationen, och det är något vi har velat se. Men just nu [...] är det tydligt att problemet finns på inflationssidan, säger han.

Samtidigt påpekar Fed-chefen i New York, John Williams, att han väntar sig att inflationen börjar sjunka samtidigt som han anser att räntan ligger på en lämplig nivå.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen