Hem
Illustrationsbild. (Shutterstock)

Influerare är nya tidens rekryterare: ”Gamechanger”

“Oh my god, jag följer dig på Tiktok!” Det svaret får influeraren Emily Durham från uppskattningsvis hälften av de potentiella jobbsökare hon hör av sig till. För vid sidan av att posta videoklipp till 200 000 följare livnär hon sig också som senior rekryterare på ett stort mjukvaruföretag.

– Att ha en social närvaro har varit en gamechanger för mig ur ett professionellt perspektiv, säger hon till CNBC.

Det är inte bara hennes företag, Inuit, som använder influerare för att hitta kandidater till nya medarbetare. Sedan länge har annonser i papperstidningar blivit annonser på jobbsajter, som blivit inlägg på sociala nätverk som Linkedin. Nu börjar inläggen allt mer leta sig ut på andra plattformar – präglade av det senaste decenniets utveckling av social marknadsföring genom influerare.

Steget till att influerare ska marknadsföra lediga tjänster hos ett företag är alltså inte långt. Deras nisch är trots allt att övertala. Enligt Erin Lazarus på SHL, en dataplattform för talangförvärv, kan det låta företag nå nya grupper – inte minst åtråvärda och svårflörtade generation Z.

– Influerare har förtroende och trovärdighet hos sina följare, och de har kommit att bli vad man kan beskriva som signalen som hörs genom bruset, säger hon till CNBC.

Men det är inte bara betalda inlägg det kan handla om. Företag kan låta innehållsskapare skapa en “challenge” som visar på företagskulturen – eller helt låta personen ta över företagets sociala medier för en dag. En nyckel beskrivs av branschsajten HR Morning vara att våga släppa på den kreativa kontrollen.

En annan viktig faktor är valet av influerare. Eller snarare, influerarens publik. Det viktigaste är inte att den är stor – utan rätt. Till exempel krävs en lokal förankring om jobbet i fråga ska utföras på en specifik ort. Danielle Wiley, vd för marknadsföringsföretaget Sway Group, tar upp fler exempel i en opinionstext för Fast Company. En influerare fokuserad på föräldraskap kan dela med sig om hur flexibla arbetstider gör det möjligt jobba extra för ett samåkningsföretag, en influerare som brinner för klimat kan berätta om vilka miljöåtgärder ett företag tar till, en skönhetsinfluerare kan lyfta vilka personalrabatter och utbildningar en anställd får och så vidare.

Begränsningarna för vad en influerare kan göra reklam för tar inte heller slut vid arbetsplatser. Nyligen flögs fler än 30 Tiktok-stjärnor till Washington DC för att agera lobbyister åt plattformen, i och med att spänningarna mellan det kinesiska bolaget  och USA ökar. Det skriver New York Times. Och USA:s president Joe Biden planerar enligt Axios att rekrytera en egen armé av influerare för att nå unga väljare i sin valkampanj.

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.rebecka.wikstrom@omni.se.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen