Hem
Illustrationsbild/Bagage på flygplats Cole Burston / AP

Kan ”quiet hiring” vara det nya ”quiet quitting”?

Är det meningen att man ska lägga hela sin själ och hjärta i sitt jobb? Många unga tycks ha kommit på att det finns ett alternativ och de kallar det “quiet quitting”. Det handlar inte om att säga upp sig från jobbet, utan om att lägga ner idén om att hela tiden prestera över förväntan. Så förklarar ingenjören Zaid Khan det hela när han sitter på en tunnelbana i en viral Tiktok-video – gnistan som satte fart på ett av förra årets hetaste buzzwords. Innebörden av det kan också förklaras som att inte utföra arbetsuppgifter som inte ingår i ens arbetsbeskrivning. Eller: Minsta möjliga arbetsinsats för att behålla jobbet.

Undersökningsföretaget Gallup beräknar att “minst 50 procent” av den amerikanska arbetskraften kan kategoriseras som “quiet quitters” i bemärkelsen att de är oengagerade i sitt arbete. Men vissa har ifrågasatt om det verkligen är en trend. Derek Thompson påpekar i The Atlantic att engagemangssiffrorna är i princip desamma som vid millenieskiftet. Snarare än ett nytt fenomen tror han att begreppet fått vingar “delvis på grund av att utbrända och uttråkade arbetstagare helt enkelt är desperata efter en färsk vokabulär för att beskriva sina känslor”.

Cal Newport är inne på ett liknande spår i The New Yorker. Han ser formuleringen som den yngre generationens sätt att lista ut hur arbetslivet passar in i resten av livet – en process alla generationer enligt honom har gått igenom.

Summa summarum: Begreppet “quiet quitting” har oavsett om det är en verklig trend eller inte satt ljuset på ett missnöje med arbetslivet som tycks vara relativt utbrett. Samtidigt börjar ett annat begrepp ta över som modeord i sammanhanget: “Quiet hiring”. Teknikkonsultfirman Gartner har identifierat det som en av de främsta trenderna för 2023.

Vad innebär det då? Jo, att en organisation skaffar ny talang utan att anställa ny personal. Oftast betyder det att de som redan är anställda vid företaget får nya uppgifter – och i regel för att lösa akuta problem. CNBC tar australiska flygbolaget Qantas som exempel. När bolaget hade svårt att fylla alla positioner förra året löstes det delvis genom att låta chefer ta pass i bagagehanteringen.

Det finns så klart risker. Det är inte bra om anställda känner sig utnyttjade eller som att deras vanliga arbetsuppgifter är mindre värdefulla, skriver karriärcoachen Caroline Castrillon i Forbes. Men att kompetenshöja sin personal kan enligt henne också bidra till mer lojalitet, produktivitet och – det som verkar ha blivit så sällsynt – engagemang.

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.rebecka.wikstrom@omni.se.

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen