”Invandringens negativa skoleffekter måste tacklas”
Det klagas mycket på de svenska skolresultaten, men elever med inhemsk bakgrund presterar extremt bra i internationell jämförelse. Det skriver Gabriel Heller Sahlgren, forskare vid Institutet för näringslivsforskning, på SvD Debatt.
Det är elever med utländsk bakgrund som drar ner resultaten – skillnaden är en av de största i världen och motsvarar flera års inläsning, fortsätter han.
Vad som behövs för att stärka resultaten bland elever med utländsk bakgrund är ”no excuses”-modellen, den mest evidensbaserade, enligt Sahlgren. Den bygger på strikt elevdisciplin och innebär bland annat längre skoldagar, undervisning på lördagar och skoluniformer.
”Främst krävs nu riktade insatser för att möta invandringens negativa kunskapseffekter. Att legalisera och införa ’no excuses’-modellen där den gör störst nytta är en nödvändig pusselbit i detta arbete”, skriver han.
Om debattören
Gabriel Heller Sahlgren, forskare vid Institutet för näringslivsforskning