Kampanjcheferna: Falukorven har fått en renässans
Mer korv och mindre lax är några av mattrenderna när hushållen försöker parera högre priser, säger Icas och Coops kampanjchefer till TT. Falukorven har fått en renässans, enligt Coops kampanjchef Jörgen Karlsson.
Enligt Matpriskollen har varans förekomst i kampanjer ökat med 17 procent sedan förra året. Även kyckling är vanligt förkommande, medan laxen nästan är helt borta. Men det beror inte bara på inflationen utan också på att Norge infört en punktskatt på odlad lax, som höjer priset.
När matkedjorna nu ska planera grillsäsongen står de inför en utmaning, enligt kampanjcheferna.
– Vi kan inte styra mot lax eller dyra köttbitar till grillningen. Det blir nog korv i stället, säger Karlsson.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen