Hem
Lucid Air har förutspåtts bli en tuff utmanare till Tesla Model S Lucid Motors (pressbild)

Kan Lucid Air stjäla Teslas stjärnglans?

Det har skrivits en hel del om elbilen Lucid Air, som presenterades redan 2016 och som då beskrevs som en potentiellt mycket tuff utmanare till Teslas populära Model S. Därefter blev det ganska tyst om bilen, och många misstänkte att projektet kanske inte ens skulle bli verklighet. Men nu har Lucid Motors börjat ta emot beställningar på bilen, som ska börja levereras i slutet av nästa år.

Det handlar om en bil som uppges ha en räckvidd på inte mindre än 65 mil, det vill säga fyra mil mer än vad Long Range-versionen av Teslas Model S erbjuder. Och det finns många likheter med just Model S, inte minst när det gäller både designen och prestandan. Lucid Motors märkeschef Peter Rawlinson kommer också just från Tesla och var chefsingenjör för utvecklingen av Tesla Model S.

Lucid Motors har tidigare uppgivit att man kommer att lansera två modeller, en med 1 000 hästkrafter, samt en lite enklare variant med 400 hästkrafter. Men i en färsk intervju med sajten Motor Trend så hävdar nu Peter Rawlinson att den mer effektstarka versionen av bilen kommer att ha hela 1 800 hästkrafter.

Priset på bilen har inte offentliggjorts ännu, men rykten har gjort gällande att den ska kosta runt en miljon kronor. Att det dragit ut på tiden med projektet har sin förklaring i att man haft svårt att hitta investerare, men efter att man tagit ombord riskkapital på motsvarande nio miljarder kronor från Saudiarabien så har man lyckats komma igång med produktionen i sin fabrik i Arizona i USA, skriver The Verge.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen

Morgondagens bil – kontor och mötesrum på fyra hjul

Trafikstockningar kan i framtiden vara synonymt med produktivitet. Det skriver Fast Company i en artikel där man spekulerar i att självkörande bilar kommer att bli en allt vanligare kontorsplats i framtiden. När en förare inte längre behövs kan den som annars skulle ha kört bilen ägna sig åt jobbet under transporten. Samtidigt kan interiören i framtidens fordon enklare förvandlas till kontor- och mötesrum när inte ratt, pedaler och intrumentpaneler tar upp utrymme i kupén.

Uppkopplade hjärnor ska stoppa olyckor i trafiken

Du susar fram i din bil, en aning förströdd, när du i ögonvrån plötsligt anar ett annat fordon som du är på väg att krocka med. Men innan du ens har hunnit omvandla tanken till handling och greppat ratten så har din bil redan uppfattat faran och avvärjt den genom att bromsa in och styra undan. Men det är inte bilens sensorer i kombination med en algoritm som har räddat livet på dig, utan det är faktiskt du själv. Låter det konstigt? Det är det också.

Studie: Android Auto och Car Play värre än rattfylla

Att få människor att pilla på sina mobiltelefoner mindre än tidigare var en av de stora poängerna med de så kallade infotainmentlösningar för bilar som Apple och Google rullade ut för några år sedan och som går under namnen Car Play och Android Auto. Men systemen distraherar förarna i högre utsträckning än om de druckit innan de satt sig bakom ratten. Det hävdar åtminstone den oberoende trafiksäkerhetsorganisationen IAM, skriver Cnet.
Annons