Kia stärker sin position – laddbara bilar ökar mest
Totalmarknaden har hittills backat 12,1 procent. Men Kia går emot trenden – med en ökning på 7,9 procent ökar Kia sin marknadsandel till 7,7 procent till och med september, och stärker därmed positionen som Sveriges tredje största bilmärke.
En stor del av framgången beror på de laddbara modellerna Kia e-Niro, Kia e-Soul, Kia Niro Plug-In Hybrid och Kia Optima Plug-In Hybrid. Till och med september månad registrerades 6 787 laddbara Kia-bilar, vilket motsvarar en ökning med 41 procent jämfört med samma period förra året.
Kia är störst på laddhybrider i Sverige, näst störst på hybrider och tredje störst på elbilar under 2019. Och redan i början av nästa år växlas elektrifieringen upp ytterligare:
– Under första kvartalet 2020 kommer vi även att lansera två nya laddhybrider, Kia Ceed Sportswagon Plug-In och Kia XCeed Plug-In Hybrid, säger Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden.