KO förbjuder SAS att dröja med återbetalning – miljonböter hotar
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att SAS betalar tillbaka inställda resor inom sju dagar annars hotar böter på en miljon kronor i månaden. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
– Det är inte acceptabelt att konsumenterna ska tvingas agera kreditgivare och låna ut sina pengar till företagen. Många drabbade väntar på tusentals kronor, pengar som de har betalt för en tjänst som inte har levererats, säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i pressmeddelandet.
KO har även beslutat att SAS tydligt måste informera de kunder som köpt resor hos en resebyrå att även de har rätt att kräva pengarna tillbaka direkt från flygbolaget. Det föreläggandet är också kopplat till vite på en miljon kronor i månaden.
Bakgrunden är att tusentals resenärer fått sina resor inställda till följd av coronapandemin och många väntar fortfarande på pengar tillbaka.