KO överklagar reklamdom mot bloggprofilen Kissie
Bloggprofilen och influencern Alexandra ”Kissie” Nilsson fälldes i januari av Patent- och marknadsdomstolen för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut marknadsföringsmaterial i sin blogg. Två av tre granskade inlägg fälldes i domstolen, men nu överklagas domslutet av Konsumentombudsmannen (KO).
KO vill att domstolen även granskar Kissies sätt att formulera sig i inläggen, skriver TT.
– Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.
Läs tidigare
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen