Hem
Illustrationsbild/Kvinna på gångbro över trafikstockning. (Jae C. Hong / TT NYHETSBYRÅN)

Kommer självkörande bilar att göra oss dummare?

Gör Google oss dummare? Den frågan ställde författaren Nicholas Carr i en artikel i The Atlantic 2008. Och hans profetia lutade åt att vi i varje fall inte blir smartare av att låta datorer forma vår uppfattning av världen.

Nu står ännu mer avancerad teknik runt hörnet och frågan ställs igen. Den här gången om artificiell intelligens. Det kan vara frestande att avfärda farhågan, skriver entreprenören Adrien Schmidt på Inc.com. Något som har alla svar vi någonsin kan tänkas behöva måste väl göra oss smartare, om något? Men det är finns en stor risk att vi kommer att förlora vissa förmågor av att luta oss för mycket på AI och börjar gå mer på autopilot, skriver han.

AI märks allt mer i vår vardag i till exempel röststyrda assistenter som Alexa och Siri – och snart via självkörande bilar. Vad som ofta lyfts fram som fördelar är löftet om att den typen av fordon ska ta bort mänskliga faktorer som trötthet och distraktion ur säkerhetsevkationen. Det innebär också att ett tillfälle för att träna på samarbete och social samverkan försvinner för oss människor, vilket oroar Yale-sociologen Nicholas A Christakis. Han skriver i Atlantic att förarlösa fordon på så sätt kan bidra till att den typen av sociala förmågor sakta förtvinas.

Att förlita sig för mycket på automatisering kan också få katastrofala konsekvenser. 2009 kraschade ett plan i Atlanten när autopiloten kopplades ur under en storm. Stefano Puntoni, som forskat på hur ny teknik förändrar våra beteenden, tar upp exemplet i en intervju med IT Pro. Han säger att mänsklig vaksamhet är en egenskap som måste värnas och som är nödvändig – hur säkra självkörande fordon än sägs vara.

– Till exempel skedde den första dödolyckan med en självkörande Tesla för att systemet misstog en vit lastbil för himmelen och för att föraren inte alls var uppmärksam.

Andra menar dock att AI kan frigöra tid och avlasta oss från repetitiva och administrativa sysslor, som annars hade hindrat oss från att utvecklas inom nya områden. Just självkörande fordon frigör på ett konkret sätt tid vi annars hade suttit bakom ratten och den forskning som gjorts visar att människors intentioner skulle vara att använda den tiden till att till exempel jobba, läsa eller mejla.

Experter som BBC pratat med är eniga om att det kommer dröja innan gemene man har tillgång till självkörande bilar och att majoriteten av den typen av teknik fortfarande kommer användas bakom kulisserna under de kommande fem åren.

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.wikstrom@schibsted.com.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen