Kompositörer och rockband ska få elbilarna att höras
Det är onekligen lite kusligt med elbilar i rörelse just för att de knappt hörs. Och framför allt är den näst intill ljudlösa bilen ett trafiksäkerhetsmässigt problem.
Fotgängare och cyklister är helt enkelt vana vid att kunna höra att ett fordon närmar sig, och risken för att bli påkörd ökar förstås när man tar bort en av de klassiska signaler som tidigare skvallrat om att ett fordon närmar sig i hög hastighet.
Både i Europa och USA finns nu regler som gör gällande att både laddhybrider och elbilar måste höras ordentligt när de rullar. Och att ta fram såna ljud är därför något som alla elbilstillverkare nu lägger både tid och resurser på. Många har redan kommit en bra bit på vägen med artificiella ljud, något som New York Times har tittat närmare på.
Japanska Nissan anlitade redan 2017 ljudstudion Man Made Music för att designa det ”hummande” ljud som kännetecknar deras elbilar. Mercedes har också tagit fram ett ljud som används med företagets alla bilar i den elektrifierade EQC-serien. Porsche har försett sin elbil Taycan med ett ljud kallat ”Electric Sport Sound”, och även Jaguar Land Rover jobbar intensivt på det här området.
Men det handlar inte enbart om externa ljud, utan också om ljudet inuti bilarna. Även förare är förstås vana vid att i någon mån ha ljudet som en indikator på hur man kör, inte minst när det gäller acceleration och inbromsning.
Mercedes har för sitt prestigevarumärke AMG:s räkning engagerat rockgruppen Linkin Park för uppdraget, skriver The Drive.
– Vi säljer känslor och ljudet är en väldigt viktig del av känslan, så vi jobbar med artificiella ljud för att vi måste, kommenterade AMG:s vd Tobias Moers samarbetet i en intervju med tidningen Wheels 2018.
BMW har valt en samarbetspartner med en helt annan musikalisk bakgrund, närmare bestämt den välrenommerade tyske filmmusikkompositören Hans Zimmer. Han har fått i uppdrag att designa ljuden för BMW:s kommande hybridkoncept Vision M, skriver Sound of Life.