”Konsumenter behöver veta mer om piratkopiors faror”
Konsumenter behöver större insikt i vad det innebär att köpa piratkopierade varor. Det skriver Peter Strömbäck, generaldirektör för Patent- och registreringsverket, och Charlotte Svensson, generaldirektör för Tullverket, i en debattartikel i Aftonbladet.
De skriver att piratkopierade varor finns inom nästan alla branscher och pekar på hälsoriskerna med exempelvis kopior av läkemedel och leksaker.
Enligt Strömbäck och Svensson behöver myndigheter och organisationer fortsätta arbetet med att informera konsumenterna om riskerna. De förespråkar också hårdare krav på e-handelsplattformar, betalningsförmedlare och andra mellanhänder.
”De behöver säkerställa att de inte säljer piratkopior, transporterar dessa eller förmedlar betalningar åt kriminella”, skriver debattörerna.
Debattörerna
Peter Strömbäck, generaldirektör Patent- och registreringsverket
Charlotte Svensson, generaldirektör Tullverket