Köpenhamns nya tunnelbana – ”en riktig skönhet”
Efter åtta år av byggstök är Köpenhamns tunnelbana klar – och vilken tunnelbana, skriver CNN.
Med 17 nya stationer kan man nu enkelt ta sig runt i hela ”Byen” under jord. Den nya metrolinjen Cityringen har länkats ihop med de två befintliga linjerna, men är helt annorlunda. Tågen är toppmoderna och helt förarlösa och kör runt mellan små, kompakta stationer. Vissa stationsplattformar är bara tio meter breda och 44 meter långa.
CNN menar att det handlar om ett riktigt snyggt bygge i genomgående klassisk dansk stil. Arkitekterna har lekt med glas, färg och ljus och gett varje station en egen identitet.
Enligt TT är Cityringen det största byggprojektet i Köpenhamns historia sedan Christian IV byggde Christianshavn på 1600-talet.
Vagnarna är toppmoderna och förarlösa
bakgrund
Wikipedia: Köpenhamns metro
Wikipedia (sv)
Köpenhamns metro (danska: Københavns Metro) är ett tunnelbanesystem i Köpenhamn som består av tre linjer med 37 stationer, en fjärde håller på att byggas. Tågen är förarlösa och går dagtid med 2 eller 4 minuters intervall. Nattetid sjunker frekvensen till ett tåg var 10:e eller var 20:e minut. Metron har drygt en miljon påstigande passagerare per vecka (2009). Eftersom tågen bara är 39 meter långa är kapaciteten lägre än i de flesta andra tunnelbanor. Turtätheten i rusningstid är 4 minuter på vardera linje, vilket ger 2 minuters trafik på den gemensamma sträckan.
Linje M1 och M2 (vilka sammanfaller på en lång del) är sammanlagt 20,5 kilometer långa med dubbelspår på båda linjerna, varav knappt 9 kilometer i tunnel. Övriga sträckor går mestadels som högbana (speciellt grenen mot Vestamager, M1). Metron har bland annat en station vid Kastrups flygplats samt ansluter till S-tågen, regionaltåg och Öresundståg vid flera stationer. Linje M3 går under jord i en cirkel under centrala staden.
De flesta stationer ligger placerade några få meter högre än banan strax före resp. efter stationen. Detta ger både lite "gratis" inbromsning före stoppet vid stationen samt lite extra acceleration, när tåget startar igen. Detta gäller även många av stationerna som inte ligger i tunnel. Plattformarna är inte anpassade för längre tåg i framtiden. Samtliga stationer använder dubbla dörrar (en dörr på tåget och en på stationen), orsaken till detta är främst säkerhet, att ingen ska ramla ned på spåret.
Köpenhamn har även ett större 170 km långt lokaltågssystem, kallat S-tågen, som har de flesta egenskaper som en tunnelbana brukar ha, antalet tunnlar för S-tågen är dock få. Delar av systemet går istället som högbana, men vanligast är att tågen kör i öppna tråg. Metron bygges för att komplettera S-tågen och sträckan Vanløse–Frederiksberg har omvandlats från S-tågsbana till metro.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen