”Kortare lärarutbildning kan urholka legitimationen”
Regeringens förslag om kortare lärarutbildningar för personer med tidigare utbildning urholkar syftet med lärarlegitimationen, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand tillsammans med flera professorer på SvD Debatt.
Dessutom menar de att den politiska detaljstyrningen av lärarutbildningen måste minska, inte öka.
”Det är lika illa som om regeringen skulle styra över vilka operationsmetoder som måste läras ut på läkarprogrammet.”
Alla debattörerna
Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet
Anders Arnqvist, professor, ordförande i Lärarförbundets vetenskapliga råd, Uppsala universitet
Dennis Beach, professor, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås
Eva Alerby, professor, Luleå Tekniska Universitet
Karin Rönnerman, professor, Göteborgs universitet
Pia Williams, professor, Göteborgs universitet
Pernilla Nilsson, professor, Högskolan i Halmstad
Christina Olin-Scheller, professor, Karlstads universitet
Per Andersson, professor, Linköpings universitet