Hem
Vårdguiden. Janerik Henrsson/TT

Kritik mot 1177:s chattbot: ”Behöver mänskligt ansikte”

Det kommer att skapa otrygghet när den som kontaktar sjukvårdsrådgivningen 1177 inom kort kommer att mötas av en digital chattrobot istället för en sjuksköterska. Det skriver fem forskare på DN debatt.

”Trygg vård behöver ha ett mänskligt ansikte och bemötande”, skriver debattörerna, som menar att de resurser som läggs på digitala lösningar med fördel skulle kunna användas för att anställa fler människor inom vården – eller förbättra de befintligas arbetsvillkor.

1177:s chattbot har testats i mindre skala på flera håll i landet under året – och fått hård kritik.

Om debattörerna

  • Jelmer Brüggemann, docent i sociologi, Linköpings universitet
  • Ericka Johnson, professor i genus och samhälle, Linköpings universitet
  • Anne Kaun, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola
  • Julia Velkova, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, Linköpings universitet
  • Kristin Zeiler, professor, föreståndare för Centrum för medicinsk humaniora och bioetik, Linköpings universitet
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen