Hem
Krocktest. Arkivbild. (BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Krocktestare struntar fortfarande i kvinnor

Trots att en prototyp för en kvinnlig krockdocka finns framtagen används den fortfarande inte. Det innebär att krocktester med bilar blir missvisande för hälften av befolkningen, då de enbart görs med mannen som norm, skriver TT.

Euro NCAP, den samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, samt Trafikverket, som är Sveriges representant i organisationen, anser att hela befolkningen ändå täcks in. De syftar på att det finns en nedskalad version av en mansdocka, som är 5 procent mindre än en genomsnittlig man, som de hävdar skulle motsvara en kvinna.

Det är dock mer än längd och vikt som skiljer mellan den genomsnittliga mansdockan och kvinnodockan. Den kvinnliga har exempelvis mindre muskelmassa vilket är högst relevant när man ska återskapa vad som sker med kroppen i en krocksituation. De många skillnaderna kan vara förklaringen till varför kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador än män.

bakgrund
 
Euro NCAP
Wikipedia (sv)
Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan några av Europas stater, däribland Sverige, biltillverkare och frivilliga organisationer. Målet är en säkrare trafikmiljö, liksom färre personskador i samband med olyckor. Det praktiska arbetet består i princip av krocktest med olika former av simulerade olyckor. Man testar även hur fotgängare skadas i samband med kollisioner. Den aktuella bilen skall uppfylla speciella kriterier för att uppnå en viss poängsats, som sedan sammanställs i ett resultat i form av stjärnor (1-5). Bilen betygssätts i hur väl den skyddar vuxna, barn, fotgängare och säkerhetshjälpmedel (såsom elektronisk stabilitetskontroll, farthållare, etc.). Utifrån detta får den sedan ett totalt betyg, också 1-5 stjärnor. Euro NCAP:s tester, som bedrivits av sju olika europeiska regeringar sedan 1997, är idag i toppen av världens mest ansedda och ses, mer eller mindre, som en måttstock för säkerhet. Testningen är frivillig för biltillverkare men de flesta väljer att utföra den; resultaten påverkar säkerligen försäljningen av de testade bilarna, vilket biltillverkarna är högst medvetna om. Ett gott resultat används ofta i samband med annonsering. Ett av de största fiaskon som avslöjats inträffade 1998 då Rover 100, en i grunden 18 år gammal konstruktion, skulle krockas och mer eller mindre föll ihop som ett korthus. Kort därefter upphörde också produktionen av denna modell. En annan osäker bil som avslöjades 2005 var den kinesiska Landwind, baserad på Opel Frontera från slutet av 1980-talet, som tilltygades svårt även i lägre farter. Modellen, som just hade introducerats i vissa länder i Europa, fick dras tillbaka och byggas om. Annonsering av bilar med gott betyg har tidigare kritiserats, då inte alla sålda bilar som standard haft den säkerhetsutrustning som den testade bilen haft. Detta har dock ändrats och numera testas inte den mest sålda modellversionen utan den med minst säkerhetsutrustning. De krocktest som utförs är: Frontalkrock - Bilen körs in i en deformerbar fast barriär (motsvarar en krock med en likvärdig bil) i 64 km/h. Sidokrock - En deformerbar barriär körs in i sidan på bilen i 50 km/h Stolpprov - Bilen körs från sidan in i en stolpe i 29 km/h.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen